Pensumliste fellesemne
Teori – 763 siderRetorikk
- Brodersen, R. B. m.fl.(2007): «Retorisk analyse», «Sjangranalyse»
I: Brodersen, R.B. m.fl.: Tekstens autoritet. Tekstanalyse og skriving i akademia. Oslo: Universitetsforlaget kap 4, 5, 32 s
- Kjeldsen, J,E. (2004): Retorikk i vår tid. Oslo: Spartacus kap 2,4,9, 80 s
Sjangerlære
- Aristoteles (2004). Om diktekunsten. Oslo: Cappelen, 110 s
- Gaasland, R.(1999): «Narratologisk analyse.» I: Fortellerens hemmeligheter. Innføring i litterær analyse. Oslo: Universitetsforlaget, 29 s
- Haas, G. (1982): «Essayets særmerke og topoi». I: O. Grepstad (red.): Essayet i Norge. Fjorten riss av ein tradisjon. Oslo: Det Norske Samlaget, 9 s
- Melberg, A. (2000): «Tårnet». Michel de Montaigne. Gyldendal norsk forlag kap 1, 30 s
- Walton, S. J. (2008) Skaff deg et liv! Om biografi Oslo: Det norske samlag, 51 s
Sakprosa, også i et historisk perspektiv
- Maagerø, E. (2005): Språket som mening. Oslo: Universitetsforlaget, kap 1-3, 8-9, 110 s
- Tønnesson, J. (2008): Hva er sakprosa? Oslo: Universitetsforlaget, 100 s
Fagspråk
- Goffman, E. (1992) (1959): Vårt rollespill til daglig. Oslo: Pax 58 s
Multimodalitet
- Barthes, R. (1966): Bildets retorikk». Ro. Barthes: I tegnets tid. Utvalgte artikler og essays. Oslo: Pax, 13 s
- Kress, G. og T. van Leuween (2006): «The meaning of composition». I: G. Kress og T. van Leeuwen: Reading Images. The Grammar of visual design. London: Routledge, 39 s
Intertekstualitet
- Bakhtin, M. (2003): «Dialog hos Dostojevskij». I M. Bakhtin: Latter og dialog. Utvalgte skrifter. Oslo: Cappelen, 24 s
- Aamotsbakken, B. (2007): «Pedagogiske intertekster. Intertekstualitet som teoretisk og praktisk begrep.» I: S. V. Knudsen, D. Skjelbred og B. Aamotsbakken (red.): Tekst i vekst. Oslo:Novus, 17 s
Diskursanalyse og argumentasjon
- Askeland, N. (2006): «Metaforar i fagtekstar og lærebøker». I: E. Maagerø og E. Seip Tønnessen (red.): Å lese i alle fag. Oslo: Universitetsforlaget, 19 s
- Thorbjørnsrud, B. (2001): «Innledende essay». I: E. W. Said: Orientalismen. Oslo: De norske Bokklubbene, 42 s
Skriving og metode – 239 sider
Skriving, metode og normer for etterrettelighet i faglitteraturen
- Dysthe, O., F. Hertzberg og T. L. Hoel (2000): Skrive for å lære: skriving i høyere utdanning. Oslo: Abstrakt, 223 s
- Kjeldsen, J.E. (2006): «Tilbakemelding på tekst». I: O. Dysthe og A. Samara (red.): Forskningsveiledning på master- og dokotrgradsnivå. Oslo: Abstrakt forlag, 16 s
Legg igjen en kommentar