Pensumliste fellesemne

Teori – 763 siderRetorikk

  • Brodersen, R. B. m.fl.(2007): «Retorisk analyse», «Sjangranalyse»
    I: Brodersen, R.B. m.fl.: Tekstens autoritet. Tekstanalyse og skriving i akademia. Oslo: Universitetsforlaget kap 4, 5, 32 s
  • Kjeldsen, J,E. (2004): Retorikk i vår tid. Oslo: Spartacus kap 2,4,9, 80 s

Sjangerlære

  • Aristoteles (2004). Om diktekunsten. Oslo: Cappelen, 110 s
  • Gaasland, R.(1999): «Narratologisk analyse.» I: Fortellerens hemmeligheter. Innføring i litterær analyse. Oslo: Universitetsforlaget, 29 s
  • Haas, G. (1982): «Essayets særmerke og topoi». I: O. Grepstad (red.): Essayet i Norge. Fjorten riss av ein tradisjon. Oslo: Det Norske Samlaget, 9 s
  • Melberg, A. (2000): «Tårnet». Michel de Montaigne. Gyldendal norsk forlag kap 1, 30 s
  • Walton, S. J. (2008) Skaff deg et liv! Om biografi Oslo: Det norske samlag, 51 s

Sakprosa, også i et historisk perspektiv

  • Maagerø, E. (2005): Språket som mening. Oslo: Universitetsforlaget, kap 1-3, 8-9, 110 s
  • Tønnesson, J. (2008): Hva er sakprosa? Oslo: Universitetsforlaget, 100 s

Fagspråk

  • Goffman, E. (1992) (1959): Vårt rollespill til daglig. Oslo: Pax 58 s

Multimodalitet

  • Barthes, R. (1966): Bildets retorikk». Ro. Barthes: I tegnets tid. Utvalgte artikler og essays. Oslo: Pax, 13 s
  • Kress, G. og T. van Leuween (2006): «The meaning of composition». I: G. Kress og T. van Leeuwen: Reading Images. The Grammar of visual design. London: Routledge, 39 s

Intertekstualitet

  • Bakhtin, M. (2003): «Dialog hos Dostojevskij». I M. Bakhtin: Latter og dialog. Utvalgte skrifter. Oslo: Cappelen, 24 s
  • Aamotsbakken, B. (2007): «Pedagogiske intertekster. Intertekstualitet som teoretisk og praktisk begrep.» I: S. V. Knudsen, D. Skjelbred og B. Aamotsbakken (red.): Tekst i vekst. Oslo:Novus, 17 s

Diskursanalyse og argumentasjon

  • Askeland, N. (2006): «Metaforar i fagtekstar og lærebøker». I: E. Maagerø og E. Seip Tønnessen (red.): Å lese i alle fag. Oslo: Universitetsforlaget, 19 s
  • Thorbjørnsrud, B. (2001): «Innledende essay». I: E. W. Said: Orientalismen. Oslo: De norske Bokklubbene, 42 s

Skriving og metode – 239 sider

Skriving, metode og normer for etterrettelighet i faglitteraturen

  • Dysthe, O., F. Hertzberg og T. L. Hoel (2000): Skrive for å lære: skriving i høyere utdanning. Oslo: Abstrakt, 223 s
  • Kjeldsen, J.E. (2006): «Tilbakemelding på tekst». I: O. Dysthe og A. Samara (red.): Forskningsveiledning på master- og dokotrgradsnivå. Oslo: Abstrakt forlag, 16 s

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: